Od sutra, od prvog u mjesecu, od ponedjeljka

Posted by on in Priče o čaju
  • Font size: Larger Smaller
  • Hits: 1099
  • Print

Svake godine, kako odmiču dani na kalendaru, a sunce nas mami da skinemo teške kapute i tamne boje bivamo zatrpani mnoštvom članaka i objava o tome kako poboljšati zdravlje i izgubiti suvišne kilograme u nadolazećoj godini.

 

b2ap3_thumbnail_zeleni2.jpg

Kako to već biva, idemo iz krajnosti u krajnost – od prekomjernog uživanja u blagdanskoj trpezi do revolucionarnih detoksikacija i čišćenja organizma, koje želimo provesti u samo sedam dana. Nije samo izmjena godišnjih doba idealan poticatelj promjena – često je to od „sutra“, od „prvog u mjesecu“, od „ponedjeljka“. To načelo novog početka čuči negdje u svakom od nas. I – dobro da je tako, no koristimo li ga zaista najbolje kako bismo mogli?

Bazu mnogih ovakvih režima čini najčešće upravo zeleni čaj. No, za istinske ljubitelje čaja, koji u njemu uživaju tijekom cijele godine, ovakve vijesti mame osmijeh na lice. Veseli spoznaja da nešto, u čemu uživaju tokom cijele godine, djeluje toliko blagotvorno na organizam i ima nebrojene zdravstvene dobrobiti. Jedino pitanje jest: koliko je zapravo koristan čaj?

Iako imamo znanost kako bi nam rasvijetlila i približila sve dobrobiti zelenog čaja, tvrtke koje se bave prodajom samih sirovina često su zakonski ograničene u isticanju zdravstvenih prednosti. Same informacije o zelenom čaju, ovisno o kontekstu, bivaju prenapuhane ili minimizirane.

No, u duhu proljeća voljela bih vam ukazati na aktivne komponente te čudesne biljke. 

 

b2ap3_thumbnail_zeleni1.jpg

 

Aktivni sastojci zelenog čaja:

Antioksidanti: termin koji uključuje specifične komponetne koje se zovu polifenoli, flavonoli i katehini. Polifenoli imaju antioksidativno djelovanje i doprinose okusu i izgledu samog čaja. Flavonoli spadaju u skupinu flavonoida, a najčešći u čaju su katehini, sa zastupljenosti od 25 % suhog lista. Što je manji stupanj oksidacije čaja, viši je nivo katehina (zeleni i bijeli čaj imaju puno više razine od crnog). Najčešće zastupljen katehin u čaju je epigalokatehingalat. Nedavne studije su donijele dokaze o pozitivnom utjecaju katehina na krvne žile te se tvrdi da doprinose prevenciji ateroskleroze i promiču andijabetski učinak kod osoba rezistentnih na inzulin. Katehini su do 100 puta potentniji antioksidansi od vitamina C i 25 puta potentniji od vitamina E.

Kofein: alkaloid koji stimulira živčani sustav što za rezultat donosi povećanu budnost. Čaj, uz kofein, sadrži i blage stimulanse – teofilin i teobromin. Ove komponente čaja, sadržaja nižeg od onog koji se može detektirati u kavi, utječu na okusni profil čaja te razbuđuju organizam.

Aminokiseline: iako malobrojne (oko 1 % u suhoj tvari lista čaja), s teaninom (N-etil-glukozamin, analog glutaminske kiseline izoliran iz biljke C. sinensis) čini i do 50 % sadržaja suhe tvari lista. Teanin doprinosi aromi i okusu čajeva, naročito zelenom.

Vitamini: čaj sadrži manju količinu vitamina B6, riboflavin, tiamin, niacinamid, pantotenat i karotene, ali je njihov nutricionistički utjecaj na zdravlje je minimalan.

Minerali: po suhoj težini, listići čaja sadrže oko 5 % minerala, od kojih je najzastupljeniji kalij, a sliede ga magnezij i fosfor. Uz nabrojane minerale, čaj sadrži i značajne nivoe fluora.

Hlapljive komponente: zastupljeni u nižim razinama, aldehidi, alkogoli, sulfidi i ostale komponente imaju značajan utjecaj na kvalitetu i okus čaja. Njihove razina i funkcija ovih tvari direktno ovisi o načinu uzgoja čaja (uvjeti uzgoja, obrada lista, pohrana). Ukoliko vam je cilj gubitak težine, ostale dobrobiti zelenog čaja na koje možemo ukazati jesu fantastičan okus čaja koji se uglavnom pije bez dodatka šećera, što ga čini izvanrednim bez kalorijskim napitkom. Zapravo, zahvaljujući komponentama čaja, šalica ovog napitka može pomoći u sagorijevanju masti od čak 25 %.

 

 

b2ap3_thumbnail_zeleni3.jpg

 

 

Odaberite najbolje za sebe i ne propustite oplemeniti ove prekrasne, sunčane dane šalicom vrhunskog napitka.
0